Centrum Upowszechniania Nauki

Centrum

Praktycznie od pierwszych minut życia dzieci podejmują wysiłek związany z ich rozwojem. Wyruszają oni w bardzo długą i trudną drogę, na której w pewnym....

nauka, szkolenia, kształcenie

Gotowość szkolna dziecka 6-cio letniego

2014-09-16 | Maria

Praktycznie od pierwszych minut życia dzieci podejmują wysiłek związany z ich rozwojem. Wyruszają oni w bardzo długą i trudną drogę, na której w pewnym momencie napotykają szkołę. Jeżeli chcemy, aby szkoła dla dziecka stała się znakomitą przygodą i przede wszystkim pomocą w dążeniu do samorealizacji, musi ona pojawić się w odpowiednim czasie. Ten właściwy moment nazywamy właśnie gotowością szkolną opisaną szerzej w tej broszurze http://eduentuzjasci.pl/images/stories/konferencje/Regionalne/Broszura_1.pdf.

Na przestrzeni ostatnich lat rozumienie terminu gotowość szkolna dziecka, czy też dojrzałość szkolna dziecka znacząco się zmieniła. Wiele nowoczesnych badań i obserwacji doprowadziły specjalistów do wniosków, że udany start dzieci 6 letnich w szkole zależy przede wszystkim od jego dojrzałości w wielu różnych aspektach rozwoju. Warto zaznaczyć również, że w związku z ostatnią reformą oświatową, a zwłaszcza obniżeniem wieku szkolnego znacząco zmieniły się kryteria dojrzałości szkolnej. W chwili obecnej przy ocenie tej dojrzałości głównym punktem odniesienia są przede wszystkim osiągnięcia rozwojowe prawidłowo rozwijającego się 6-cio latka.

Jeżeli chcemy sprawdzić, czy nasze dziecko jest gotowe, aby zacząć naukę w szkole musimy zwrócić uwagę na kilka ważnych rzeczy:
- czy nasze dziecko lubi różne zabawy ruchowe
- czy uczestniczy i lubi gry zespołowe
- czy dziecko dobrze widzi i słyszy
- czy nie męczy się szybciej niż pozostałe dzieci
- czy jest w stanie przez pewien czas spokojnie siedzieć lub stać

Każdy rodzic może samodzielnie wspierać rozwój swojego dziecka. Po pierwsze musimy zagwarantować mu odpowiednią ilość ruchu. Jeżeli jest ładna pogoda to najlepiej spędzić czas na świeżym powietrzu. Powinnyśmy stwarzać również jak najwięcej okazji do spotkać z rówieśnikami i organizować wspólne zabawy zespołowe. Nie możemy również lekceważyć objawów, że nasze dziecko źle słyszy lub widzi. Jeżeli chcemy, aby nasze dziecko nie miało problemów w szkole musimy stwarzać mu jak najwięcej okazji do samodzielnego radzenia sobie w wielu różnych sytuacjach społecznych. Warto inspirować również dzieci do zachowań prospołecznych.

Skojarzone z tym artykułem:


Opinie internautów

Twoja opinia na ten temat jest dla nas bardzo ważna. Podziel się ze mną swoją opinią w tym temacie.

Twój pseudonim:

Twoja opinia: